top of page

ברוכים הבאים למערכת החינוך! בואו נכיר אותה מקרוב

עודכן: 17 בדצמ׳ 2020



כולנו למדנו בעבר בבית ספר. מה השתנה בידע שלנו על מערכת החינוך מאז ועד היום?


מערכת החינוך היא גוף ממשלתי שנמצא תחת משרד החינוך. מטרתו של גוף זה הינה לספק את כל צרכי החינוך לאזרחי המדינה, כפועל יוצא של חוק חינוך חובה - שנקבע על ידי המדינה. בראש מערכת החינוך עומד שר החינוך, שאחראי על תפקוד המערכת בכל רחבי המדינה.


כדי להגיע ליישום ההוראות בפועל המדינה חולקה לשבעה מחוזות- ירושלים, צפון, חיפה, תל אביב, מרכז, דרום וחרדי. לכל מחוז יש מפקח, שאחראי על כל המנהלים במחוז שלו- והמנהלים, אחראים על יישום ההוראות בפועל בבתי הספר שלהם. יש לציין שמערכת החינוך הינה מערכת מגוונת שבאה לתת מענה לכל רבדי האוכלוסייה וצרכי החינוך התואמים להם , בעקבות כך ישנם 3 סוגי "חינוכים": ממלכתי, ממלכתי דתי וחרדי.


כל המידע לעיל די מוכר לכולנו, אך ישנו מידע רלוונטי שעלינו להכיר- בכדי שיוכל לעצב את הראייה שלנו על המערכת בתור מורים. הנה 6 נתונים מעניינים שלא בטוח שכולם יודעים:

1. ארגון - הסתדרות

כל עובד באשר הוא, צריך להשתייך לגוף שישמור ויגן על הזכויות שלו במקרה שיפגעו חלילה. במקרה של עובדי ההוראה, נוסדו שני גופים מרכזיים שזוהי מטרתם העיקרית: א) ארגון המורים יו"ר: רן ארז

טווח גילאים: חט"ב, חט"ע ומכללות חברים בארגון: למעלה מ84,000


ב) הסתדרות המורים יו"ר: יפה בן דוד טווח גילאים: גנים, בית ספר יסודי, מנהלים וגמלאים חברים בארגון: 160,000


כמובן שיש לציין שלעתים יש עובדי הוראה שמלמדים טווח גילאים מסויים שבוחרים להשתייך לארגון, שלא תואם את טווח הגילאים בו הם מלמדים- מסיבות כאלו ואחרות. זאת ועוד, במהלך השנים ארגוני המורים השתדרגו והם מציעים הטבות מכל מיני סוגים לעובדי ההוראה החברים באותו הארגון.



2. עוז לתמורה - אופק חדש כבר ציינתי שארגוני המורים באים לשמור ולהגן על עובדי ההוראה. שמירה זו באה לידי ביטוי הן ברובד המקצועי והן ברובד הכלכלי. כתוצאה מכך, נחתמו בשנים האחרונות שני הסכמי שכר משמעותיים, כאשר כל הסכם שכר משוייך לארגון אחר.


ארגון המורים: עוז לתמורה ההסכם שהושג כולל בתוכו הרבה שדרוגים לטובת מעמדו של המורה מבחינה כלכלית, ואף גמישות וריווח במערכת השעות המקצועית. המורה יכול בכל עת להמשיך ולשפר את מעמדו בעזרת פיתוח מקצועי ונתוני השכלה (ניתן לקרא כאן בהרחבה).


הסתדרות המורים: אופק חדש הסכם זה כולל בתוכו שיפור במעמדם הכלכלי של המורים ואף דואג לאפשרויות קידום בהתאם לותק ההוראה של המורה. גם פה קיים ריווח וגמישות במערכת המקצועית של המורה (ניתן לקרא כאן בהרחבה).


יש לציין כי שני הסכמי השכר שלעיל שונים זה מזה למרות שיש להם מטרה משותפת. ניתן לקרא בקישורים המצורפים על כך בהרחבה, בנוסף ניתן למצא מידע על כך באתרים של שני הארגונים. (ראה כותרת ארגון המורים- הסתדרות המורים)



3. זכויות המורה וחובותיו

לכל עובד באשר הוא יש זכויות וחובות. בגלל אופי העבודה שלנו, הדורש מאיתנו שעות רבות של עבודה מעבר לשעות היום, והקלות בה אנו נשאבים לעבודה היומיומית, אנו נוטים לשכוח הרבה פעמים לבדוק מה עם הזכויות שלנו כעובדים, האם כל הזכויות שלנו מתממשות, ובעצם איך לפעול לטובת קיום זכויותינו.


למרות שעל דגלו של המורה חרוטה המילה "גמישות", בנושא הזה אסור לנו לגלות גמישות. בסופו של דבר, אנו עובדים מועסקים, ועלינו לדאוג גם לעצמנו. מורים רבים נזכרים בזה רק אחרי שגילו שיכלו להתנהל בצורה יותר בריאה, או שגילו שהפסידו אלפי שקלים בדיעבד. אל תהיו כאלו.

רשימת הזכויות ארוכה ומלאה, אך תמיד יש מקורות בהם ניתן לברר. תוכלו ללחוץ כאן כדי להתחיל להכיר את הזכויות המגיעות לכם- קצת יותר לעומק.



4. תוכניות לימודים ומאגרי מידע

כמו שכבר ציינתי לעיל, קיימים 3 סוגי חינוך במדינה: ממלכתי, ממלכתי דתי וחרדי. בתוך תחומי הדעת אותם לומדים התלמידים, ישנם מקצועות ליבה ומקצועות בחירה - שכמובן התוכן שלהם שונה בין סוגי החינוך בהתאם לצרכי האוכלוסייה. לכל תחום דעת בכל אחד מסוגי החינוך יש מפמ"ר (מפקח מרכז מקצוע) שתפקידו לתת מסגרת לתוכן אותו ילמדו בבתי הספר. למסגרת זו קוראים- תכנית לימודים, והיא נמצאת בכל אתר מפמ"ר. (לחצו כאן למעבר לתיק תכניות לימודים בכל המקצועות)


קיימים מספר מאגרי מידע לעובדי ההוראה- אך הראשי והמרכזי ביניהם הוא: פורטל עובדי ההוראה. אתר זה שייך למשרד החינוך ובו נרשמים כל הנתונים שלכם בכל התחומים- השכלה, שעות שבועיות ועוד.. בכדי להיכנס לפורטל עליכם לקבל בתחילת עבודתכם (לאחר פתיחת תיק במשרד החינוך) שם משתמש וסיסמא בכדי שהמערכת תוכל לזהות אתכם.



5. מעסיקים שונים

אם חשבתם שברגע שנכנסנו למערכת החינוך אנחנו נחשבים "עובד של משרד החינוך" - כדאי שתקראו את זה. משרד החינוך הכניס לתוך עולם החטיבות והתיכונים מעסיקים שונים עם תקציבים משלהם, וייתכן מאד שכאשר תתקבלו לעבודה תהיו עובדים של אחד מהמעסיקים האלו.

בין המעסיקים האלו יש את אורט, קדימה מדע, בני עקיבא, אמי"ת, הרב תחומי, דרכא ועוד...

יש משמעות למעסיק אליו אתה משתייך, מעבר לזה שתלוש המשכורת הוא דרך המעסיק. יש לציין שאין השפעה על השכר - לא משנה המעסיק / רשת בה אתם עובדים. ההבדל העיקרי הוא שלאחר בערך כשנתיים עובד ההוראה מקבל קביעות ברשת בה הוא עובד - בלבד (!)



6. אתם לא לבד

הכניסה למקצוע ההוראה נראית בהתחלה קצת מסובכת, ויש לכך כמה פתרונות. משרד החינוך דאג לכך שלכל מורה חדש, יהיה מורה ותיק בבית הספר (מורה חונך) שיהיה אחראי ללוות אותו בשנת ההתמחות ואף שנה לאחר מכן. בנוסף, בכל התחום הלימודי, ישנם מאגרי מידע רחבים המוצעים למורים (כותרת 4: מאגרי מידע). ישנם קורסים לקידום ולהתפתחות הפן המקצועי, המלווים את המורה בכל שנה -ידועים יותר בשם "השתלמויות" (לחצו כאן למגוון דרכים להשתלם).


יתרה מזאת, באופן לא פורמלי הדרכים אפילו יותר מגוונות. תמיד אפשר לפנות למורים הוותיקים בבית הספר, להתייעץ איתם לגבי מגוון רחב של נושאים. קיימים אתרים המנגישים את זכויותינו וגופים שאף יעזרו לנו לממש אותם. לבסוף, קיימות קהילות מורים ומורות שמשתפים בשמחה ובקושי ויוצרים תחושת אחווה וערבות. אחד מהם הוא האתר הזה- "להיות מורה", שמנסה להפוך את כל החוויה של ההוראה לנעימה.


יש לכם שאלות נוספות?

מוזמנים לשאול את חברי הקהילה שלנו בקבוצת הפייסבוק: "להיות מורה".



136 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page