top of page

מוכנים? בואו ונצלול אל תוך תלוש השכר שלנו

עודכן: 22 בפבר׳ 2021



מתי לאחרונה ראיתם דף דו צדדי מלא במספרים, מילים וכותרות שאף אחד לא מבין? ניחשתם נכון, תלוש השכר שלכם


במקביל לסיפוק העצום והשמחה שקיימים בעבודת ההוראה קיים גם העניין הכלכלי. במילים פשוטות יותר- ההכנסה החודשית שלנו. בסופו של דבר ההכנסה החודשית היא זו שנותנת לנו או מונעת מאיתנו חופש כלכלי במגוון תחומי החיים- ולכן חשוב מאד שנבין למה אנחנו מקבלים סכום כסף מסויים ולא אחר. לשם כך, אנחנו מקבלים מהמעסיק שלנו תלוש שכר שכולל בתוכו את כל הפרטים שצברנו לפני/ אחרי/ במהלך העבודה בתחום ההוראה- פרטים אלו ישפיעו על השכר שלנו.


פה מגיעה הבעיה הכי גדולה, לא כולם בטוחים מה המשמעות של מבנה תלוש השכר, על מה אחראית כל שורה, מה אני חייב לבדוק שקורה בתלוש בכל חודש ועוד רבים כאלו….. לשם כך הכנו עבורכם את המאמר הבא כדי לעשות לכם הרבה סדר בראש. לפני כן ארצה לציין שבנושאים אלו האחראיות היא אך ורק עליכם- לכן אל תתביישו לשאול ולהתייעץ עם מורים ותיקים או אחראית השכר בבית ספריכם, הם תמיד ישמחו לסייע לכם.


לפני ההסברים המפורטים אציין כי תלושי השכר שונים בין הרפורמות השונות- אופק חדש ועוז לתמורה, ולכן אתייחס לכל סוג תלוש באופן נפרד.



תלוש שכר - אופק חדש

תלוש השכר כולל בתוכו 2 חלקים עיקריים (חלק בכל דף) :


1) פרטים אישיים ונתוני העסקה

חלק זה כולל בתוכו את הפרטים האישיים שלכם וחובה עליכם לוודא (כל הזמן!) שהכל מעודכן שם כדי שתוכלו לקבל את המשכורת המגיעה לכם. חלק זה כולל: שם, ת"ז, דרגת השכלה, כתובת, נתוני מס ( עבודה יחידה או עם תיאום מס) , חשבון בנק, מצב משפחתי, נתוני הוותק שלכם ועוד…


2) נתונים כספיים

נתוני המשכורת שלכם וכיצד היא מושפעת מכל הפרטים שלכם- דרגה, היקף משרה וכד'.. הסכום הראשוני שרשום נקרא סכום ברוטו וממנו יורידו לכם בשכר ניכויי חובה, הפרשה לפנסיה, קרן השתלמות וכו'.. היתרה שתישאר לאחר הניכויים הנ"ל תהיה הסכום שייכנס לחשבון הבנק שלכם.


זה היה הסבר כללי על תלוש השכר והדברים שנמצאים בו. כדי לראות פירוט רב יותר על כל תלוש השכר וסעיפיו השונים משרד החינוך יצר קובץ מפורט וברור מאד באתר הפורטל לעובדי הוראה (לחצו כאן למעבר לקובץ).


בנוסף, קיים סרטון מפורט מאד של משרד החינוך שמסביר את התלוש ונותן הרבה דגשים חשובים עבור עובדי ההוראה (לצפייה לחצו כאן). לעוד הסברים על מגוון נושאים ובדיקת הנתונים האישיים שלכם כפי שהם מעודכנים במערכת החינוך- היכנסו לפורטל עובדי ההוראה.


תלוש שכר - עוז לתמורה

תלוש השכר מורכב מ2 מרכיבים עיקריים:


1) פרטיים אישיים ונתוני העסקה

מספר מסגרות שיופיעו בצד השמאלי של תלוש השכר. יופיעו שם כל הנתונים שצברתם לפני/אחרי/ במהלך עבודתכם במערכת החינוך. לנתונים אלו השפעה ישירה על השכר שלכם ולכן תמיד חשוב לבדוק שהכל מעודכן. נתונים שיופיעו: רפורמה, אחוז משרה, ותק עבודה, ותק צבאי וכל הנתונים האישיים שלכם (כולל מס הכנסה).


2) נתונים כספיים

אעבור על הכותרות הראשיות ואבהיר כל אחת מהן:


מינוי 1 / מינוי 2

סעיף זה מעיד על הגילאים אותם אתם מלמדים - חט"ב או חט"ע. למורים בחטיבה עליונה יופיע מינוי 2. בטבלה זו יפורטו השפעות הפרטים שלכם על השכר: השכלה, גמולים, שעות הוראה ועוד..

בנוסף, יופיעו בטבלה זו תשלומים שמגיעים למורה מעצם עבודתו- טלפון ונסיעות.

בחלק האחרון של הטבלה (כותרת- מידע נוסף) יופיעו תגמולים עבור סוגי השעות ברפורמה עוז לתמורה- פרטניות, תומכות הוראה. במקרה שליוויתם טיולים או עשיתם מילוי מקום- זו הכותרת בה עליכם לבדוק שקיבלתם את מלוא השכר שמגיע לכם. (עדיף לבדוק עם אחראי/ת השכר בבית הספר)


ניכויים והפרשות לקופות גמל

בסעיף זה יפורטו ההפרשות שלכם לקרנות הפנסיה וההשתלמות. עליכם לוודא בכל חודש שאחוז ההפרשה שלכם יורד מהמשכורת ונכנס לקופת הפנסיה ולקרן ההשתלמות- אף אחד לא יעשה זאת בשבילכם (!) ההשלכות לכך הן קריטיות ביותר ועלולות לפגוע בעתידכם הקרוב והרחוק מבחינה פיננסית.


ניכויי התחייבות

ניכויים מהמשכורת שלכם מבחינת מסים: ביטוח לאומי + ביטוח בריאות.


נתונים מצטברים של קופות גמל וקרן השתלמות

בסעיף זה יופיע אחוזי ההפרשה של המעסיק לטובת קופת הפנסיה שלכם ולטובת קרן ההשתלמות שלכם.


היעדרויות

בסעיף זה יתבצע עדכון על שעות המחלה שלכם כולל היתרה הכללית.


אם עדיין לא הבנתם, תוכלו תמיד לפנות למורים וותיקים באותה הרפורמה שלכם או לאחראי/ת השכר בבית הספר שיסבירו לכם את התלוש. הם כבר מכירים את התלוש ברמה די טובה ויוכלו להעיר / להאיר לגביו.

לסיכום, תלושי השכר הוא עניין שנוגע לכולנו מבחינה כלכלית. עלינו לדאוג לכך שזכויותינו לא נפגעות ושכל ההפרשות לגורמים השונים מתבצעות בכל חודש. ארצה לציין כי מדי פעם מאד חשוב ליצור קשר עם נציגים מקרן הפנסיה וקרן ההשתלמות כדי לוודא שבאמת הכספים נכנסים כולל הפרשות המעסיק (יש גם מעקב אישי באתרים של הקרנות באופן מקוון).


יש לכם שאלות נוספות?

מוזמנים לשאול את חברי הקהילה שלנו בקבוצת הפייסבוק: "להיות מורה".



224 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page