top of page

החזרי מס - משתלם או לא? / אסף ביסמוט



תקופת הקורונה מביאה עמה למשקי הבית תקופה של חוסר יציבות כלכלית, ולעיתים גם רצון למצוא מקורות הכנסה נוספים. נכון לחודש נובמבר, המשק הישראלי התקרב לכמעט מיליון מובטלות ומובטלים.

ולכן בתקופה מאתגרת זו, נושא החזרי מס הופך לנושא חם מאוד. ככל הנראה רובכם זכאים להחזרי מס שיכול להגיע לאלפי שקלים ואינכם יודעים.


האם ידעתם שברשות המיסים קיימת קופה עם כ- 8.5 מיליארד ש"ח, הנובעת בעיקר מעודף גביית מיסים מעובדים שכירים ? בשנת 2018, מתוך 3.5 מיליון עובדים שכירים בישראל, רק 8.5% הגישו בקשה להחזר מס (!)


אז מה זה בכלל החזר מס?


תשלום המס לעובד שכיר מתבצע דרך תלוש השכר באופן חודשי, אולם חישוב המס הסופי מתבסס על תחשיב שנתי. לכן ייתכן שבעת חישוב המס במהלך השנה, לא מובאים בחשבון סיבות ומשתנים שמשפיעים על תחשיב המס השנתי והסופי, באופן שיביא לכך שעליך לשלם הרבה פחות מס ממה ששולם בפועל דרך תלוש השכר.


מהם הסיבות שבגינם תהיו זכאים להחזר מס?

קיימות מגוון רחב של סיבות שבגינן ניתן לקבל החזר מס, ננסה לפרט את העיקריות שביניהן:


  • נתונים שגויים בתלוש השכר שיכולים לנבוע הן מטעות של המעסיק והן מחוסר עדכון של העובד את מעסיקו.

  • שינוי תעסוקתי - החלפת עבודה במהלך השנה, או עבודה בשני מקומות עבודה במקביל.

  • יציאה לחופשת לידה.

  • קבלת דמי אבטלה / חל"ת.

  • הטבות מס לאמהות חד הוריות.

  • משיכת סכומים בקופת גמל שלא כדין, כגון משיכת קרן השתלמות לפני המועד.

  • אי קבלת הטבות מס בגין תארים אקדמאים.

  • ביטוחי חיים ,תרומות - תשלומים נוספים ששולמו באופן עצמאי על ידי העובד, ושניתן לנצל את ההטבות בגינם רק דרך הליך של החזר מס דרך תלוש השכר.



בגין אילו שנים ניתן לדרוש החזר מס ?

מס הכנסה מתיר להגיש החזרי מס עד 6 שנים מתום מועד שנת המס שבגינה נדרש ההחזר. במילים פשוטות, ניתן לבקש החזר מס בגין כל אחת מהשנים 2015-2020 (בחודשים בקרובים תפתח האופציה להגשת החזר בגין שנת 2020).

רבים שואלים אותי - אז למה לא להגיש לבד ?

כמובן שניתן להגיש לבד, אולם חשוב לציין הפרשי המס יכולים להיות גם לחובה וגם לזכות (!) וייתכן שהגשה באופן עצמאי תוביל לדרישת תשלום מס בסכום לא מבוטל ולא להחזר מס.


לכן, מומלץ לפנות לגורם מקצועי שילווה את כל התהליך - מאיסוף החומרים הרלוונטיים, ביצוע תחשיב לבדיקת כדאיות ההגשה, מילוי והגשה מקצועית של הדוחות תוך יכולת למקסום סכום ההחזר וליווי מול רשויות המס החל משלב ההגשה עד שלב קבלת הכסף (החלק הכי חשוב לטעמי בכל התהליך).



יש לכם שאלות נוספות?

מוזמנים לשאול את חברי הקהילה שלנו בקבוצת הפייסבוק: "להיות מורה".



123 צפיות
bottom of page