top of page

השכר לא מחליף קידומת? פוטנציאל לא ממומש? הכתבה הזו בשבילכם

עודכן: 17 בדצמ׳ 2020



עבודת ההוראה היא עבודה מאד מספקת מצד אחד- עיצוב חייהם של בני הנוער מבחינה ערכית ומקצועית, מצד שני העבודה היא מאד שוחקת- אותו חומר לימוד, אותה מערכת שעות, אותן בעיות משמעת וכו'...


ישנם מורים שעם הזמן מרגישים שהם די עומדים במקום , לאחר כמה שנים של התנסות בשטח. והעניין הוא, שהעבודה בדור שלנו היא חלק בלתי נפרד מאורח חיינו ולכן היא מורגשת באופן די תמידי. עקב כך, מתחילות להתעורר בקרב אותם המורים שאלות מרכזיות בחיים- האם כל הזמן אשאר באותו בית ספר עם אותן כיתות? האם אוכל להרחיב את תחום מרחב הפעולה שלי? למה השכר שלי נשאר די קבוע כבר כמה שנים?


לפני שנתחיל, חשוב לציין שיש להיקף המשרה ולשנות הותק , של עובד הוראה, השפעה משמעותית על שכרו של המורה. כלומר, כל התגמולים עבור נתוני השכלה/ גמולים/ דרגות וכו'.. מחושבים בצורה אחוזית - כפועל יוצא של היקף המשרה.


כדי לעזור לאותם המורים, הנה 3 דברים מעניינים שלא ידעתם על התקדמות במערכת החינוך ושדרוג השכר:


1) פיתוח מקצועי

כל עובד הוראה, מתוקף תפקידו, צריך לדאוג לכך שהוא מתקדם מבחינה מקצועית. התקדמות זו תביא אותו ליעילות בניהול כיתתו ולמקצועיות בתחום הדעת שלו- מה שיהפוך את עבודת ההוראה שלו להרבה יותר נוחה ויעילה. לא רק הוא ירוויח, גם הכיתות בהן הוא מלמד יזכו לאווירה לימודית טובה יותר, ואף לפיתוח מיומנויות בתחומים שונים- בכך יוכלו התלמידים לפעול בחייהם האישיים והחברתיים בצורה הרבה יותר שקולה ומקצועית (לחצו כאן לחיפוש השתלמויות שונות).


בנוסף, לפיתוח המקצועי יש השפעה ישירה על שכר המורה - מה שיביא לשיפור ביכולותיו הכלכליות. אז האם כל זה משתלם? בטח (!) נביא עתה את ההטבות והשדרוגים הכלכליים שמקבל מורה שעבר פיתוח מקצועי באחד מ2 הרפורמות - עוז לתמורה או אופק חדש.


א) אופק חדש

ברפורמה זו על עובד ההוראה ללמוד מספר שעות ידוע של פיתוח מקצועי בפרק זמן מסוים ( לפירוט לחץ כאן). כל פעולה כזו תביא לקידום בדרגתו של עובד ההוראה - ובכך שכרו משתדרג ( יש עוד כמה תנאים לכך- היכנסו לפורטל עובדי הוראה, פיתוח מקצועי והדרכה). יש לשים לב שנתוני ההשכלה משפיעים ישירות על השכר- תואר ראשון, שני, שלישי וכמובן דרגתו של המורה- בכיר, מוסמך ובלתי מוסמך.


ב) עוז לתמורה

ברפורמה זו כל עובד הוראה יכול לצבור בשנה גמול השתלמות ( 112 שעות פיתוח מקצועי) . כל שעות הפיתוח המקצועי מעבר לכך, ישמרו ( בהתאם לתנאים) לשנים הבאות. הדבר המעניין הוא, כל גמול השתלמות מתורגם לתוספת בשכר המשולב של 1.2%, בתוך כמה שנים השכר שלכם יכול לעלות בצורה די יפה. כמובן שכל הסכומים משתנים בהתאם לנתונים האישיים של המורה- שנות ותק, השכלה וכד'... (לפירוט לחץ כאן)


ישנה אפשרות מאד מעניינת דווקא בשנת שבתון- עובד הוראה יכול לצבור הרבה גמולי השתלמות בתקופה זו ( לא רק גמול 1) ולאלו הרציניים יותר- אפשר גם להגיע לתקרת גמולי ההשתלמות (19 גמולים) ובכך לאחר שנחזור משנת השבתון (בהתאם שעמדנו בכל התנאים) נוכל גם להנות מתקרת השכר הגבוהה ביותר שנוכל להשיג - עבור הנתונים המקצועיים שלנו ( לפירוט רחב יותר - אתר המורה הפיננסי).


למי שעדיין לא הבין - מורה עם תואר ראשון שצבר כבר 6 גמולי השתלמות (מלמד שש שנים) יוכל לצאת לשנת שבתון ולעשות קורסים בהיקף של 13 גמולים (או תכנית לימודים שיאשרו לו - פורטל עובדי הוראה). לאחר שנת השבתון השכר המשולב שלו יעלה- תחזיקו חזק- ב15.6%, תוספת שהייתה מתאפשרת רק לאחר 19 שנים (!) של עבודה במערכת החינוך וצבירת גמולי השתלמות.


ג) כיוונים נוספים

קיימות עוד הרבה מאד דרכים לפיתוח מקצועי - אקדמיה, קורסים חיצוניים, קורסים דיגיטליים ועוד... עליהם תוכלו להרחיב את הידע בפורטל עובדי הוראה - פיתוח מקצועי והדרכה.



2) גמול חינוך/ ריכוז מקצוע/ תפקידים נוספים בבית הספר/ גמול הגשה לבגרות

בבית הספר קיימים מספר דרכים שאפשר לשדרג את השכר שלנו. חינוך כיתה, ריכוז מקצוע, אחראי ביטחון ואחראי טיולים מקבלים תוספת אחוזית קבועה לשכר שלהם. מורים המגישים לבגרות במקצועות השונים, אף הם זוכים להטבה זו. יש לציין שתוספת השכר משתנה, בין בעלי התפקידים הנ"ל, בהתאם להסכמים שקבעו (לפירוט לחץ כאן).



3) משרות ניהול/ פיקוח

מורים שמרגישים שהפוטנציאל שלהם לא ממומש, ואין להם עוד רצון להיות מורים בבתי הספר "בשטח", ישנה אפשרות להתקבל למשרות ניהול / פיקוח. באתר משרד החינוך - פורטל עובדי הוראה, בכל שנה נפתחים מכרזים על משרות ניהול ופיקוח, בהם ניתן להגיש מועמדות. כמובן שיש לבדוק מראש את תנאי הקבלה ,הטפסים והאישורים המתאימים. (לפרטים נוספים - פורטל עובדי הוראה, מרחב מנהלי)


יש לכם שאלות נוספות?

מוזמנים לשאול את חברי הקהילה שלנו בקבוצת הפייסבוק: "להיות מורה".



114 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page