top of page

המילים "אין תקציב" זה רק תירוץ - 5 דרכים לחדש בבית הספר

עודכן: 29 בנוב׳ 2020



כמו לכל אדם, לכל מורה יש חלומות ושאיפות. כולנו מדמיינים את עצמנו במקום טוב יותר ומנסים לעשות דברים בכדי לשפר. הרבה פעמים, הרעיונות שלנו כרוכים בהוצאה כספית. כאן מתחילה הבעיה. המשפט "אין תקציב" הוא משפט ידוע ומוכר בקרב אנשי החינוך. פעמים רבות אנו נתקלים בחומה הזו ונעצרים, או יותר גרוע - משלמים מאות ואלפי שקלים מכיסנו. יש אכן בסיס לטענה הזו, אך היא אינה מוחלטת, ולכן אסור לנו לתת לזה להרפות את ידינו.


הנה 5 דרכים בהם אפשר לממש את רעיונותינו ולעקוף את המשפט ( "אין תקציב") שחוסם אותנו מבחינה יצירתית ופסיכולוגית:


1. התקציב הבית ספרי

כן כן, גם לבית ספר יש תקציב. הוא אמנם מתחלק להרבה מאד צרכים חיוניים ומחויבים, אך עדיין נשאר ממנו על מנת להעשיר את בית הספר. זה נוגע למורה מן המניין, אך במיוחד אם מדובר על בעלי תפקיד ריכוז או הובלה בבית הספר - זכותנו וחובתנו לברר בנוגע לתקציב המגיע לנו. טיפ ממני - תמיד תבררו על התקציב בתחילת השנה ותגיעו להסכמה עם צוות ההנהלה, אל תחכו עם זה לחודשים העמוסים.


2. תוכניות של משרד החינוך

בכל שנה משרד החינוך מעדכן תוכניות מיוחדות עליהן הוא מעוניין לשים דגש, ונותן גם מענה תקציבי. התוכניות לא תמיד יתאימו לכולנו, אך כדאי לחפש אותן בתוך בלל האפשרויות הניתנות לנו. בין התוכניות האלו, הנמצאות בעמוד יוזמות של משרד החינוך, ניתן לראות את "אפשרי בריא", "דיבור בציבור", "שגרירים ברשת".


3. עמותות פילנתרופיות או ללא תשלום

ישנם פילנתרופים בישראל שהקימו עמותות שפותחות דלתות לאנשי החינוך, וישנם גם ארגונים ארציים ועולמיים בעלי תקציב משופע שמחפשות להיכנס אל בתי הספר. חלק מהעמותות מגיעות עם רעיון בעצמן ומחפשות שותפים בבתי הספר, וחלק מהעמותות מחכות שנביא אנחנו את הרעיון והחידוש והם יתנו את הגב הכלכלי. הרשימה של עמותות אלו נמצאת בעמוד תכניות ויוזמות בית ספריות.


4. שיתופי פעולה בית ספריים

בימינו, קל מאד ליצור קשר בין שני בתי ספר. מספיק שיש לשני בתי הספר רעיון זהה וכבר נוצר החיבור. לעתים, התקציב הוא לא העיקר אלא הטובה היוצאת מזה לתלמידים שלנו. שיתופי פעולה מבתי ספר או למידת עמיתים בין בתי ספר יכולה להניב פירות נהדרים.


5. האגף למחקר ופיתוח

האגף למחקר ופיתוח (מו"פ) של משרד החינוך מחפש אחר מורים ומורות שחושבים על הצעד הבא. ביכולתם לתקצב מורה עם רעיון באלפי שקלים לטובת קידום ופיתוח. ניתן לקרא על כך בעמוד מרעיון ליישום.


נסכם במשפט שאנו זוכרים לומר לתלמידנו השכם והערב - אל תוותרו על החלומות שלכם (!)


יש לכם שאלות נוספות?

מוזמנים לשאול את חברי הקהילה שלנו בקבוצת הפייסבוק: "להיות מורה".



56 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page