top of page

3 הדרכים להפוך בית ספר למשפחה

עודכן: 29 בנוב׳ 2020



כאנשי חינוך, אנו מייחלים לאווירת בית ספר נעימה ומזמינה, לתלמידנו כמובן, אך גם לעצמנו כחלק מצוות. לעתים, אנו נשאבים למחשבות על אילו פעולות עלינו לעשות כדי שתלמידינו, בוגרינו ואנו עצמנו נשאיר פינה חמה בלב בשומענו את שם בית הספר.


אם נדייק יותר, אנו בעצם מבקשים לייצר זכרונות חיוביים שנקשרים לרגשי אהבה, שמחה ואף געגוע. בכדי לייצר זכרונות כאלו, עלינו לשבור את השגרה, ולפעול גם מחוץ לכתליי הכיתה ולמערכת השעות. הכתבה הזו מציגה 3 דרכים - בהם נוכל לשבור שגרה ולהפוך את בית הספר למשפחה:


1. טיולים וסיורים לימודיים

טיולים וסיורים הם חוויה מרגשת לתלמידים מעצם הווייתם. הם מוציאים את התלמיד מתחושת היום-יום הרגילה, ומאפשרים לו לבטא את עצמו בדרך אחרת. ביכולתם של טיולים להביא לתובנות משנות חיים. הם מעמתים את תלמידנו מול מציאות, פיסות מידע ונופים מעצבי תודעה. מעבר לזה, הם מחזקים את הווי הכיתה, התפקוד החברתי של הכיתה ומציאת מקום בעולם ובחברה. גיבוש כיתה במהלך טיול מתרחש באופן טבעי, גם ללא התערבות מצידנו. טיולים משמעותיים נחקקים בזכרונות לטווח הקצר והארוך.


2. ימי שיא והפעלות

טיולים מתרחשים בתדירות יחסית נמוכה, אך עדיין ניתן לצאת מגבולות הכיתה לזמן קצר שיהיה גם משמעותי. מעגל השנה מזמן לנו הרבה הזדמנויות לחשיפת תלמידנו לנושא מסויים. זה יכול להיות דרך פעילות פיזית או דרך האזנה להרצאה. אם נדע למצוא את הפעילות המתאימה או את הדמות הסוחפת להרצאה - השגנו את מטרתנו.


3. הווי לצוות

עד עכשיו דיברנו על התלמידים, אך תחושות ורגשות בקרב הצוות חשובות לא פחות. הצוות החינוכי, כשמו כן הוא, חייב להרגיש צוות. אנו מהווים משענת לעמיתינו ושותפות בשמחה ובעצב. ולכן, גם לנו מגיעות חוויות מגבשות ומעצימות. ישנן חברות רבות העוסקות בגיבוש צוותים, טיולים, הרצאות ופעילויות. ככל שהצוות יהיה חזק ומגובש - פני בית הספר ישתנו.


אם נסכם, שגרת בית הספר לא מאפשרת לעתים לצאת מגבולות החומר הלימודי והשיעורים הרגילים, ובכדי להגביר את הרגשות החיוביים בגישה שלנו ושל תלמידנו - עלינו לחרוג משגרה זו. המשיכו לחפש פעילויות והרצאות שנותנות לכם מענה מדויק, הם יכולים לשנות לתלמידנו ולנו את החיים.


יש לכם שאלות נוספות?

מוזמנים לשאול את חברי הקהילה שלנו בקבוצת הפייסבוק: "להיות מורה".



50 צפיות
bottom of page