top of page

איך אני יודע באיזה כלי טכנולוגי להשתמש בשיעור הבא שלי? פשוט מאד



איך אנחנו יכולים לדעת איזה כלי טכנולוגי יהפוך את ההוראה שלנו לחוויה לימודית? כל התשובות במאמר שלפניכם.


תקופת הקורונה הביאה איתה המון אתגרים חדשים למערכת החינוך. המרכזי שביניהם כמובן – טכנולוגיה ככלי הוראה. אנחנו די "טובעים" כבר, מההצפה של כל הכלים הטכנולוגיים השונים והמשונים (זום, משו"ב, מודל, גוגל קלאסרום, פאדלט, גוגל פורמס, שידורים של משרד החינוך ועוד המון...) - לכל אחד יש תפקיד אחר ומטרה אחרת, אני אישית כבר הלכתי לאיבוד אחרי זמן מה.


לא משנה מה היחס של כל אחד מאיתנו לשימוש באמצעי טכנולוגי ככלי עזר להוראה - בסופו של דבר אנחנו די חייבים להשתמש בכלי טכנולוגי כזה או אחר (סינכרוני / א-סינכרוני) בכדי לייעל את תהליך ההוראה מרחוק.


אז איך אני בוחר את הכלי שישרת אותי ואת התלמידים בצורה הכי טובה? האם להתמקצע בכמה כלים טכנולוגיים במקביל? אנסה לענות על שאלות אלו במאמר זה בשאיפה לגרום לחיים של כולנו להיהפך לנוחים יותר.

ראשית, חשוב לציין שממש לא מומלץ להתעסק עם כמה כלים טכנולוגיים במקביל - זה יוצר הרבה בלאגן וחוסר התמקצעות בכלי, מה שיכול להביא לחוסר שליטה במצבי "אמת" – מול כיתה, פרטני וכו'... אני ממליץ להתמקד בכלי אחד, מקסימום שתיים – בהם תגיעו לשליטה מלאה, ורק לאחר מכן תוכלו לבחור לכם כלים טכנולוגיים חדשים - להכיר ולהתעניין.


אחלק את בחירת הכלי הטכנולוגי החינוכי ל3 שלבים - לפני הבחירה בכלי, לאחר הבחירה ולבסוף – ההתמקצעות המושלמת.


1) לפני בחירת הכלי הטכנולוגי - שלב הסינון

לפני שבוחרים כלי טכנולוגי (מתוך מאות או עשרות כאלה..) חישבו היטב מה אני רוצה להשיג מהשימוש בכלי: יצירת קשר עם תלמידים, פעילות שוברת שיגרה, מערך שיעור, הקנייה, תירגול וכו'... יש אינסוף אפשרויות כאלה, ושלב הסינון יוריד מכם המון עומס לפני בחירת הכלי. כמובן שתמיד עדיף להיעזר באנשים טובים שכבר עשו את עבודת הסינון עבורנו וקיטלגו את הכלים לפי מטרה (להיות מורה, כלים קטנים גדולים ועוד..).



2) לאחר שבחרנו כלי


ננסה להבין אותו ולהיעזר באנשים מומחים (באינטרנט או טלפונית) שידעו להסביר לנו את הצעדים הראשונים שיש לעשות בכדי להכיר את הכלי טוב יותר. כמובן שבתקופה זו לא חסרות השתלמויות והרצאות בתחומים אלו, גם בבית הספר יש אחראי תקשוב/ מורים שיוכלו תמיד לעזור לכם.


מומלץ: במקביל לשמיעת הרצאות, סרטונים או עזרה ממורה - עדיף שנתחיל "לשחק" עם הכלי בכוחות עצמנו. נראה איך הדברים עובדים באמת בכלי עצמו והאם ירדתי לעומק העניין אותו רציתי לבדוק. לא תמיד אנחנו זוכרים את מה ששמענו- אבל כאשר אנחנו מתנסים במשהו בכוחות עצמנו, זה כבר מרגיש אחרת לגמרי.


בקשר לסרטונים חינמיים בתחום - מומלץ מאד להיכנס לאתרים הבאים ולהיעזר בהם בכדי להבין את ההתעסקות עם הכלי הטכנולוגי:

השתלמויות מקוונות - במיוחד בתקופה זו, קיים מגוון רחב של השתלמויות בית ספריות אותן מקבלים הצוות החינוכי בבית הספר- בדקו עם המנהל / אחראי הקשר עם פסג"ה באיזורכם. כמובן שתמיד ניתן לעשות השתלמות מקוונת עצמאית שלנו (לא השתלמות בית ספרית) בהרבה מאד ערוצים (בדקו כאן).


3) המטרה - ההתמקצעות המושלמת


אנחנו כבר יודעים - כדי להיות מקצוען במשהו צריך להתעסק בו באופן תדיר: ליפול ולקום, לחוות כישלונות והצלחות – רק כך נוכל לחזק את השליטה בכלי, ואת הביטחון העצמי שלנו - בשימוש בו בתחום ההוראה. בנוסף, נוכל גם לעזור למורים אחרים בסביבתנו - ולהפוך גם את החיים שלהם לפשוטים ויעילים יותר.


כאשר הגעתם לשלב הזה, המטרה היא שתשלטו לפחות ב75% מיכולותיו השונות של הכלי והעברתם איתו כבר מספיק פעילויות/ שיעורים בתחום הדעת שלכם. רק לאחר מכן, תוכלו להתחיל שוב את תהליך הסינון ולגלות כלים חדשים עם אפשרויות חדשות.


לסיכום, אנחנו חווים על בשרנו "שפע" של העידן הטכנולוגי בתחום החינוך. עלינו להיות חכמים וממוקדים כאשר אנחנו רוצים לבחור כלי טכנולוגי חדש, שיהווה עבורנו מקפצה בתחום ההוראה ויפתח בפנינו עולמות חדשים שלא הכרנו. כל ההתחלות קשות – את ההמשך אתם קובעים (!)


יש לכם שאלות נוספות?

מוזמנים לשאול את חברי הקהילה שלנו בקבוצת הפייסבוק: "להיות מורה".



פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page